دفتر ریاضی
آموزش و مطالعه ریاضی
نگارش در تاريخ سه شنبه 1391/08/23 توسط مهدی قنبری

آشنایی با آزمون های timss ( تیمز )  و  pirls ( پرلز ) :

در کشور ما آزمون های علمی هماهنگ معمولا بر اساس دیگاه هنجاری (رقابتی) به اجرا در می آیند. در این گونه آزمون ها هر دانش آموز درقابت با دیگر دانش آموزان و هر مدرسه در مقایسه با دیگر مدارس مورد ارزشیابی قرار می گیرد . آزمون های هنجاری معمولا در برگیرنده اطاعات کاملی در مورد نقاط قوت و ضعف دانش آموزان و مدارس شرکت کننده نیستند .

در مقابل، آزمون های ملاکی با نگرش غیر رقابتی طراحی می شوند. در این آزمون ها دانش آموزان  نه بر اساس رتبه و مقایسه  با دیگران بلکه بر اساس ملاک های معین و استاندارد های تعیین شده به وسیله ، گروه مرجع ( کارشناسان حوزه های درسی ) مورد ارزشیابی قرار می گیرد. یکی از این آزمون های ملاکی آزمون تیمز است . 

آزمون جهانی تیمز (TIMSS) با مطالعه ی روند بین المللی آموزش و یادگیری رایضی و علوم یکی از گشترده ترین پژوهش های بین المللی است که به وسیله ی انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) از سال 1955 میلادی هر چهار سال یک بار در سطح جهان به صورت هماهنگ انجام می شود.

پرسش های این آزمون ها به لحاظ شکل ظاهری و نیز به لحاظ سطح محتوایی از تنوع فراوانی برخوردار است . با توجه به دقت فراوانی که در طراحی پرسش های این آزمون ها به وسیله ی صاحب نظران آموزش و ارزشیابی ریاضی و علوم در سطح جهان به عمل آمده است ، می توان این پرسش ها را الگوی مناسبی برای به وجودآوردن یک آزمون استاندارد به حساب آورد .

آزمون جهانی پرلز ( pirls ) :

مطالعه بين المللي پيشرفت سواد خواندن (پرلز) برنامه‌اي ابتكاري براي ارزيابي توانايي خواندن كودكان در پايه چهارم ابتدايي است كه سي و پنج كشور از سراسر جهان در آن شركت دارند. اين مطالعه به فاصله هر پنج سال يك بار در سال‌هاي 2001، 2006 و 2011 روند سواد خواندن را مورد سنجش و اندازه‌گيري قرار مي‌دهد.پرلز يكي از مجموعه مطالعات گسترده‌اي است كه انجمن بين المللي ارزش‌يابي پيشرفت تحصيلي (IEA)  انجام داده است. اين انجمن از آغاز تأسيس خود در سال 1959 مطالعات تطبيقي وسيعي را در سطح بين المللي در زمينه علوم، رياضيات، زبان،ادبيات، تربيت اجتماعي، نگارش، رايانه، آموزش پيش دبستاني، درك مطلب، سواد خواندن وغيره انجام داده است. يكي از اين مطالعات، مطالعه بين المللي پيشرفت سواد خواندن است.

هدف نهايي IEA ارتقاي سطح يادگيري در درون نظام‌هاي آموزشي جهان و بهبود سياست‌ها وبرنامه‌ريزي‌هاي آموزشي مربوط به فرايند تدريس و يادگيري در آن مي‌باشد.

چهار فرايند تعيين شده در چارچوب پرلز عبارت اند از :

ـ تمركز بر اطلاعات صريحاً بيان شده و بازيابي آنها؛

ـ دست يابي به استنباط‌هاي روشن؛

ـ تفسير و تكميل ايده‌ها و اطلاعات؛


نمونه سوال آزمون تیمز کلاس چهارم ابتدایی         نمونه سوال آزمون تیمز سال دوم راهنمایی      

 دانلود کتابچه آشنایی با مطالعات بین المللی آزمون تیمز (timss )  و پرلز ( Pirls )   

  دانلود کتابچه گزارس اجمالی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز 2001      

جایگاه ایران در مطالعات تیمز ( 95 ، 99 ، 2003 و 2007 ) و پرلز ( 2001 و 2006 )   

مقایسه عملکرد دانش آموزان مدارس استان های کشور در آزمون تیمز 2003 ( پایه چهارم ابتدایی )

مقایسه عملکرد دانش آموزان مدارس استان های کشور در آزمون تیمز 2003 ( پایه سوم راهنمایی )


اسلایدر

دانلود فیلم